Film

obyczajowy

Reż. Andrzej Jakimowski

Obsada:
Edward Hogg, Alexandra Maria Lara, Melchior Derouet

Polska/Francja/Wielka Brytania/Portugalia , 2012

105 min

Imagine

W cyklu: PODRÓŻE DALEKIE I BLISKIE

Warszawski Festiwal Filmowy 2012 – najlepsza reżyseria, Nagroda Publiczności

Długo oczekiwany film Andrzeja Jakimowskiego – jednego z najbardziej cenionych na świecie polskich reżyserów, laureata trzech Polskich Nagród Filmowych Orzeł za Zmruż oczy i Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2008 roku za Sztuczki.

Imagine to międzynarodowa koprodukcja, której światowa premiera odbyła się na festiwalu w Toronto. Wzruszający film, uhonorowany na Warszawskim Festiwalu Filmowym, urzekający zjawiskowymi zdjęciami Adama Bajerskiego oraz zmysłową muzyką Tomasza Gąssowskiego.

Ian (Edward Hogg), charyzmatyczny instruktor niewidomych, przybywa do prestiżowego ośrodka w Lizbonie, by uczyć młodych pacjentów trudnej sztuki orientacji w przestrzeni. Jego kontrowersyjne metody przyjmowane są przez podopiecznych początkowo z nieufnością, a potem z rosnącym entuzjazmem. Tymczasem największe zainteresowanie nauczyciela wzbudza piękna, zamknięta w sobie Ewa (Alexandra Maria Lara). Za sprawą niekonwencjonalnych wskazówek i ponadzmysłowej wrażliwości Iana, Ewa przezwycięży lęk i spróbuje samodzielnie postawić pierwsze kroki poza kliniką. Wkrótce przekona się, że w życiu każdy akt odwagi rodzi ryzyko, bez którego nie sposób poznać smaku wolności…

W rolach głównych Edward Hogg, podziwiany w ostatnim obrazie Rolanda Emmericha Anonimus, oraz Alexandra Maria Lara, pamiętna odtwórczyni roli sekretarki Hitlera w filmie Upadek, znana także z filmów Control, Baader-MeinhofMłodość stulatka.

Scenariusz „Imagine” pisałem po kilkumiesięcznej dokumentacji dotyczącej technik orientacji przestrzennej, jakimi posługują się niewidomi. Uważam, że te metody są na wskroś poetyckie a zarazem niezwykle filmowe. Andrzej Jakimowski

Jedno z największych olśnień w polskim kinie ostatnich lat. Paweł Felis, Gazeta Wyborcza

Niezwykły film. Barbara Hollender, Rzeczpospolita